Higiena życia

Słowo higiena kojarzy się głównie z dbaniem o czystość ale higiena odnosi się również do stylu życia, który z kolei przekłada się na jakość zdrowia. Drobne błędy w codziennych decyzjach rujnują nasze życie, jak zatem żyć higienicznie? Jak minimalizować ryzyko zachorowania? Od czego zacząć zmiany w dotychczasowym trybie dnia?

Przede wszystkim zacznijmy być aktywni. Bezruch skraca nasze życie.

Czas spędzony w autobusie, czy samochodzie, następnie wiele godzin pracy przy biurku, potem odpoczynek przed telewizorem lub komputerem, zakupy internetowe – brak ruchu przyczynia się do powstawania chorób których leczenie, rehabilitacja jest długie, bolesne i często kosztowne.

Droga do pracy lub z pracy

Może warto pomyśleć o dojazdach do pracy na rowerze. Jeżeli takie rozwiązanie nie jest dla nas odpowiednie, może wysiąść dwa, trzy przystanki „przed pracą” lub domem i pokonać drogę na nogach.

Praca

Jeśli pracujemy w biurze, z dużym prawdopodobieństwem większość czasu w ciągu dnia jesteśmy „przykuci” do krzesła i biurka.

Ważne jest zatem ergonomiczne stanowisko pracy, tzn. dostosowane do naszych możliwości (anatomicznych, fizjologicznych, psychologicznych) ponieważ odpowiednie środowisko pracy, warunki pracy zwiększają bezpieczeństwo i higienę pracy, poprawiają wydajność i zmniejszają liczbę popełnianych błędów. Stanowisko komputerowe jest bardzo ważne (wszystkie jego elementy odgrywają istotną rolę).

  • krzesło – z regulowaną wysokością siedziska oraz oparcia, ustawione na wysokości 40-50 cm od podłogi
  • podnóżek – przydatny, gdy wysokość krzesła sprawia, że pracownik nie może płasko ustawić stóp na podłodze; powinien być ustawiony pod kątem 15°
  • biurko – na tyle szerokie, by można było ustawić elementy wyposażenia tak, by zapobiec nienaturalnym pozycjom ciała
  • monitor – ustawiony w odległości 40-70 cm od oczu,  kąt obserwacji ekranu powinien wynieść 20-50°, ważne jest również to, by na monitor nie padało światło słoneczne
  • klawiatura – ustawiona w ten sposób, by korzystający z niej pracownik nie musiał wykonywać skrętów tułowia

Ale nawet jeśli mamy dobrze zaprojektowane stanowisko, praca siedząca nie wymaga częstych zmian pozycji ciała, w rezultacie wielogodzinna praca przy komputerze powoduje powstawanie chorób m.in. układu ruchu i oddechowego, hemoroidów, przyczynia się do nadwagi, schorzeń oczów, powstawania żylaków oraz cieśni nadgarstka. Coraz częściej na choroby zapadają ludzie młodzi. Wielogodzinne przesiadywanie przy biurku przypłacamy zatem zdrowiem i nierzadko jedynym ratunkiem okazuje się już tylko blok operacyjny. Koszty leczenia są wysokie a ponosi je zarówno pracownik jak i pracodawca. Dlatego właśnie kilka minut które poświęcimy na ruch w pracy może polepszyć naszą kondycję psychiczną i fizyczną przez poprawienie krążenia krwi i limfy, a tym samym ukrwienie mięśni i wewnętrznych narządów, zatrzymując powstawanie i rozwój chorób. Wystarczy wprowadzić do swojej pracy proste ćwiczenia rozciągające mięsnie, które nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Ćwiczmy nogi, plecy, ramiona, nadgarstki, palce rąk, aktywnie korzystajmy z przysługujących nam przerw, wietrzmy pomieszczenia pracy, starajmy się być dla siebie życzliwi, pomagajmy gdy kolega prosi o wsparcie. Zachowania te wpłyną nie tylko na poprawę naszego zdrowia ale też komfortu naszej pracy, w której przecież spędzamy wiele godzin dziennie.

Odpoczynek

Musimy uświadomić sobie, że odpoczynek nie musi oznaczać leżenia na kanapie, korzystania z Internetu lub grania na komputerze. Zdecydowanie lepiej odpoczywać aktywnie: uprawić sport, spacerować. Pamiętajmy o korzystaniu z przysługującego nam urlopu wypoczynkowego, gdyż bez względu na to jak bardzo lubimy swoją pracę każdy powinien zregenerować siły a najlepiej uczynić to podczas urlopu.

Dieta

Na poprawę naszego zdrowia wpłynie na pewno zmiana diety. Przez prawidłowe odżywianie możemy zapobiec powstawaniu wielu chorób i poprawić swoje samopoczucie.

Nałogi

Pilnujmy się z nałogami – nikotynizm, alkoholizm, narkomania, uzależnienie od Internetu, pracoholizm – destrukcyjnie wpływają na zdrowie. Każdy kto chce żyć higienicznie powinien być świadomy zagrożeń i zawczasu starać się im zapobiegać.

Zdrowie psychiczne

Dbajmy o higienę psychiczną. Twórzmy takie warunki życia aby było w nim jak najmniej sytuacji stresowych. Oczywiście stresu nie da się całkowicie wyeliminować z życia. Denerwujemy się zdrowiem, sytuacjami w pracy, brakiem pieniędzy – każdy dzień przynosi nowe nieprzewidziane problemy, z którymi musimy walczyć. Miejmy na uwadze, że będąc w stresie najczęściej nie podejmujemy właściwych decyzji, wręcz przeciwnie. Dlatego wypracowujmy własne skuteczne metody redukcji stresu.

Zdrowy sen

Ważnym elementem higienicznego życia jest sen. Długość i jakość snu decyduje o efektywności w ciągu dnia. Starajmy się więc stosować do podstawowych zasad zdrowego snu: odpowiedniej temperatura i wywietrzenia sypialni, unikania przed snem spożywania produktów zawierających kofeinę lub ciężko strawnych, odizolowania sypialni od głośnych dźwięków. Podczas snu organizm regeneruje się a mózg odpoczywa, zatem zaburzenia snu mogą prowadzić do pogorszenia naszego nastroju, osłabienia, zmęczenia, błędów w pracy.

Nie doceniamy zdrowia dopóki się nie wyczerpie. Gdy pojawiają się problemy ze zdrowiem zaczynamy zastanawiać się nad przyczynami i konsekwencjami. Zatem, czy nie warto wyrabiać sobie zdrowych nawyków już dziś. Zaoszczędzić sobie i bliskim stresu związanego z leczeniem, wydawać pieniądze na przyjemności zamiast na leczenie. Zdrowie łatwo stracić  ale ciężko odbudować.