Ergonomiczny fotel biurowy według przepisów bhp. Zasady bhp w biurze.

Sprzęt biurowy jest podstawą efektywnej pracy. Nieodpowiedni fotel, biurko, oświetlenie powoduje zmęczenie pracowników, uciążliwość pracy, wypadki i choroby skutkujące zwolnieniami lekarskimi, a w konsekwencji wzrostem kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Krótko mówiąc wyposażenie biura odgrywa ogromną rolę w codziennej pracy. Dlatego pracodawca podejmując decyzję o zakupie sprzętu biurowego powinien pamiętać o zasadach ergonomii, solidnym wykonaniu sprzętu i oczywiście walorach estetycznych.

Ergonomiczny fotel, czyli jaki?

Fotel ergonomiczny to fotel o pewnych szczególnych cechach, które pozwalają na utrzymanie prawidłowej postawy. Jest wykonany z myślą o budowie człowieka, a jego kształt ma dopasować się do ciała użytkownika.

Ergonomiczny fotel biurowy a przepisy bhp.

Ergonomiczny fotel biurowy jest wymagany przepisami prawa.

Minimalne wymagania odnośnie elementów wyposażenia stanowiska pracy (takich jak fotel, biurko, podnóżek, monitor, klawiatura) zawarte zostały w Rozporządzeniu z dnia 1 grudnia 1998 roku (Dz. U. z 1998 roku, Nr 148, poz. 973) w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Jakie cechy powinien posiadać dobry fotel biurowy?

Fotel biurowy stanowiący wyposażenie stanowiska pracy powinien posiadać:

1.dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
2.oparcie i siedzisko o wymiarach zapewniających wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
3.regulację wysokości siedziska w zakresie 40-50 cm, licząc od podłogi,
4.regulację pochylenia oparcia w zakresie 5° do przodu i 30° do tyłu,
5.wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
6.możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
7.podłokietniki.

Co jeszcze jest ważne przy wyborze fotela?

– głębokość i szerokość siedziska.

Głębokość siedziska powinna być tak dopasowana do sylwetki użytkownika, aby mógł on usiąść z plecami przylegającymi do oparcia fotela pozostawiając 5-10 cm odstępu pomiędzy siedzeniem fotela a dołem podkolanowym.

Typowa szerokość siedziska to: 43-51 cm.

– czy wysokość oparcia równa się 55 – 60 cm,

Odpowiednio ustawione do wzrostu oparcie zapewnia stałą podporę dla odcinka lędźwiowego kręgosłupa i łopatek, dlatego tak ważna jest możliwość regulacji wysokości oparcia fotela.

Fotel, w którym oparcie tworzy całość z siedziskiem, nie daje takiej możliwości, tym samym użytkownik ma jedynie możliwość odchylnia do tyłu i to w niewielkim zakresie.

– czy jest oparcie dla głowy,

Osoby wykonujące prace za biurkiem powinny korzystać z siedzeń z zagłówkiem. Zagłówek zapewnia oparcie dla głowy i odciążenie odcinka szyjnego kręgosłupa. Powinien mieć regulowaną wysokość i być odpowiednio wyprofilowany, z wgłębieniem w części środkowej, zapewniającym głowie wygodne oparcie.

– czy siedzisko jest wyściełane,

Fotel powinien być wypełniony materiałem dobrej jakości. Wypełnienie ze sprężystej pianki dopasowuje się do kształtu ciała i nie ulega trwałym deformacjom. W tańszych modelach stosuje się gąbkę, która jednak z czasem odkształca się pod wpływem ciężaru, a to wpływa na komfort użytkowania i może powodować ból kręgosłupa.

– czy jest wyposażone w podłokietniki z regulowaną wysokością góra-dół, przód-tył, skos,

Podłokietniki służą do podpierania przedramion, a przez odciążenie barków zmniejszają obciążenie kręgosłupa. Pozwalają na zachowanie ergonomicznej pozycji – ułożenie nadgarstków i przedramion w linii prostej. Podłokietniki powinny mieć szerokość co najmniej 5 cm i nie mogą ograniczać ruchu.

Ponadto, przy wyborze fotela należy zwrócić uwagę czy mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia jest łatwo dostępny aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.

Ergonomiczny fotel do biurka można z łatwością dopasować do wystroju. Obecnie na rynku dostępnych jest mnóstwo solidnie wykonanych foteli łączących bogatą kolorystykę z nowoczesnością, spośród których można dokonać łatwego wyboru w zależności od gustu, potrzeb i zasobności portfela.

Ile kosztuje ergonomiczny fotel?

To zależy to od wielu czynników. Decydujące są materiały z których krzesło zostało wykonane i jakość wykonanej pracy. Wpływ na cenę ma także design.

Rozpiętość cenowa jest duża. Na rynku dostępne są fotele już za około 300 pln. Zazwyczaj są to najprostsze modele ale spełniają wymagania bhp. Lepsze modele kosztują kilkaset złotych.

W sprzedaży dostępne są fotele ergonomiczne z dodatkowymi akcesoriami lub elementami, które zwiększą komfort pracy.

Coraz większą popularnością cieszą się ergonomiczne fotele wyposażone w zagłówek, które pozwalają wygodnie oprzeć głowę, zwiększają komfort pracy i pozwalają na wypoczynek. Rośnie zainteresowanie także fotelami z wysuwanym podnóżkiem.

Każdy pracodawca powinien pamiętać, że ergonomiczne krzesło komputerowe jest inwestycją w zdrowie pracownika, a zdrowy pracownik to dobry pracownik.

Praca na piłce a ergonomia?

W niektórych firmach, pracownicy wykonują pracę siedząc na piłce.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp, stała praca przy komputerze (tzn. w biurze co najmniej 4 godziny) powinna odbywać się na fotelu o cechach wymienionych w Rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Piłka nie odpowiada przepisom bhp ponieważ nie posiada kółek, oparcia, mechanizmów wymienionych w przepisach rozporządzenia. Gdyby doszło do wypadku w pracy na skutek upadku z piłki, wina byłaby po stronie poszkodowanego pracownika korzystającego z niewłaściwego sprzętu oraz pracodawcy, który zezwolił na korzystanie z nieodpowiedniego wyposażenia.

Trzeba także pamiętać, że każde krzesło biurowe musi być używane zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli do siedzenia. Krzesła biurowego nie można używać w zastępstwie drabiny bo nie służy do wchodzenia na nie aby np. zdjąć segregator, dokumenty, dowolny przedmiot do którego nie mamy dostępu z poziomu podłogi.

Od pracodawców oczekuje się, aby zapewniali pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Dlatego podczas szkoleń bhp pracownicy powinni być informowani jakich zachowań unikać przy wykonywaniu pracy biurowej, aby była ona jak najmniej szkodliwa dla zdrowia. Ważne jest poinstruowanie zatrudnionych w zakresie prawidłowego ustawienia sprzętu celem uniknięcia przeciążenia mięśni, zmęczenia, urazów i chorób. Pamiętać jednak należy iż nawet najdroższe i najbardziej ergonomiczne krzesło, nie zastąpi ruchu. Każdy pracownik powinien korzystać z przysługujących mu przerw, m.in. z przerwy od pracy przy komputerze – 5 minut co godzinę po każdej godzinie pracy z monitorem.