Ergonomiczne biurko według przepisów bhp. Biurka z regulowaną wysokością typu sit/stand. Zasady bhp w biurze

Obecnie ergonomia wykorzystywana jest w każdej dziedzinie, również w organizowaniu miejsc pracy.

Zadaniem ergonomii jest dostosowanie warunków pracy (mebli, urządzeń, narzędzi, przestrzeni) do możliwości człowieka (fizycznych, fizjologicznych, psychicznych) aby ochronić jego życie i zdrowie.

Praca biurowa wykonywana przez kilka godzin dzienni w pozycji siedzącej wpływa na stan zdrowia pracowników. Przyczynia się do powstawania zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, chorób układu krążenia i pokarmowego, żylaków, hemoroidów oraz obniżenia sprawności fizycznej.

Zastosowanie zasad ergonomii w organizacji pracy biurowej eliminuje lub ogranicza szereg czynników, które doprowadzić mogą do chorób lub wypadków w pracy. Dzięki ergonomii można zapewnić większą wydajność pracy i ograniczyć popełnianie błędów. Zadaniem ergonomii jest też ograniczenie obciążeń jakim poddawane jest ciało podczas pracy biurowej. Najlepiej widać to na przykładzie ergonomicznych biurek.

Jak powinno wyglądać ergonomiczne biurko?

Istotnym elementem w każdej firmie jest biurko. Powierzchnia blatu powinna być w jasnym matowym odcieniu, aby zminimalizować ryzyko częstych odbić od źródeł światła. Istotne jest aby kontrast pomiędzy powierzchnią blatu a ekranem komputera nie był duży ponieważ takie środowisko przyczynia się do chorób oczu. Tło, na którym widzimy monitor nie powinno być zbyt jasny ani za ciemne.

Konstrukcja biurka powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy (monitora, klawiatury, telefonu, przyborników, półek na dokumenty) aby były w zasięgu ręki bez konieczności przyjmowania nienaturalnych pozycji. Biurko powinno mieć blat o szerokości minimalnej 120 – 160 cm, a głębokości 80-90 cm. Powinno być na tyle głębokie, żeby odległość klawiatury od jego krawędzi miała co najmniej 10 cm. Wysokość stołu biurowego powinna wynosić ok. 70 – 75 cm. Dla wyższych osób blat biurka można umieścić na wysokości 80 cm, a nawet 85 cm.

Wysokość biurka i krzesła powinna zapewniać naturalne położenie rąk przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem

Biurka z regulowaną wysokością (typu sit/stand) mogą mieć różne poziomy wysokości blatu, od 65 cm do 130 cm. Wysokość zależy od rodzaju regulacji poziomu blatu. Szerokość blatu może mieć od 120 cm do nawet 200 cm.

Biurka z regulowaną wysokością mogą występować w dwóch podstawowych typach:

1.biurko pojedyncze, dla jednej osoby,

2.bench, czyli dwa biurka zwrócone do siebie przednimi krawędziami.

Ergonomiczne biurko z regulowaną wysokością posiada ręczny lub elektryczny mechanizm unoszący blat:

1.manualnie za pomocą wygodnej korbki,

  1. elektrycznie „góra/dół” za pomocą przycisków.

Organizując stanowisko pracy należy pamiętać, że pracownik powinien mieć odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod biurkiem. W miejscu przeznaczonym na nogi, nie powinny być ustawiane jednostki centralne komputerów, wszelkie przedmioty ograniczające swobodne ustawienie nóg.

W przypadku firm gdzie na jednej powierzchni znajduje się większa ilość stanowisk pracy lub biur typu „open space”, warto wyposażyć biurka w specjalne ścianki i przegrody, które izolują głośne dźwięki i zapewniają odrobinę prywatności.

Czy wyposażenie pracowników w biurka z regulowaną wysokością jest zgodne z prawem?

Przepisy BHP dopuszczają powyższe rozwiązania. W Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. wskazano możliwość wyposażenia stanowisk pracy w elementy służące do regulacji wysokości.

Możliwość zmiany pozycji podczas pracy przy komputerze jest jak najbardziej wskazana, jednak warto zwrócić uwagę, aby podczas pracy w pozycji stojącej głowa nie była zbytnio pochylona do przodu. Właściwa pozycja głowy (zarówno dla pracy w pozycji siedzącej jak również stojącej) jest wtedy kiedy linia wzroku jest na tym samym poziomie co linia górnej krawędzi monitora.

Od dawna wiadomo, że praca na zmianę w pozycji siedzącej i stojącej ogranicza ryzyko wystąpienia chorób układu mięśniowo szkieletowego i układu sercowo-naczyniowego. Praca wyłącznie w pozycji siedzącej szkodzi zdrowiu. Wyniki przeprowadzanych badań wpłynęły na rozwój biurek typu sit/stand i doprowadziły do wzrostu zainteresowania nimi. Od kilu lat rośnie liczba firm które wyposażają pracowników w biurka z możliwością regulacji wysokości blatu. Dzięki biurkom typu sit/stand pracownicy mogą zmieniać pozycję ciała podczas pracy, co przekłada się na lepsze samopoczucie, zadowolenie z pracy i wzrost efektywności.